Vans en het goede doel

23/10/2013 om 09:27

Het schoenenmerk Vans is over de hele wereld bekend. Veel mensen hebben ondertussen een of meerdere paren schoenen van dit merk in de kast staan. Het is allang geen merk meer voor beoefenaars van extreme sports, zoals het merk ooit begonnen is. De sneakers zijn inmiddels online te verkrijgen in alle soorten, kleuren en maten.

vans-custom-culture

Vans Custume Culture

Wat veel mensen niet weten, is dat Vans zich niet alleen bezighoudt met het maken van hippe schoenen, maar ook met het steunen van goede doelen. Vans organiseert de zogenaamde ‘Vans Custume Culture’ wedstrijd. Dit is een wedstrijd voor middelbare scholieren in de Verenigde Staten, waarbij ze maar liefst vijftigduizend dollar kunnen winnen voor een lokaal kunstprogramma naar keuze. Deelnemers krijgen vier paar onbedrukte Vans sneakers die bewerkt moeten worden in vier thema’s: kunst, muziek, sport en ‘local flavour’.

Rodarte, het Amerikaanse modehuis, werkt mee aan de wedstrijd. De hoofdontwerpers en oprichters van Rodarte – Kate en Laura Mulleavy – geven het goede voorbeeld. Zij hebben de Vans slip-on – het bootschoenmodel van Vans – een romantisch tintje gegeven. Ze versierden de witte sneaker met gouden en groene pailletten en kraaltjes.

alva-vans-colors

Duurzaam

Naast het stimuleren van kunstonderwijs door middel van de Vans Custome Culture wedstrijd, is Vans ook bezig met het produceren van duurzame sneakers. Het merk werkte samen met skateboardlegende Tony Alva. Samen maakten ze sneakers die gemaakt zijn van milieuvriendelijke materialen zoals gerecycled rubber en PET-flessen.

Soles4shoes

Vans werkt ook mee aan goede doelen. Een van de goede doelen waaraan Vans meewerkte, was het project Soles4souls. Bij dit project werden schoenen en andere benodigdheden geschonken aan slachtoffers van de aardbeving in Haïti. Vans schonk tienduizend paar schoenen aan overlevenden en vrijwilligers.